”Var
och en som verkar inom förskolan ska främja aktning för människolivets
okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde,
jämställdhet mellan kvinnor och män, flickor och pojkar, samt solidaritet
mellan människor. Inget barn ska i förskolan bli utsatt för diskriminering på
grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet,
religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning
eller ålder, hos barnet eller någon som barnet har anknytning till, eller för
annan kränkande behandling.”
(Lpfö 18)
(Lpfö 18)
Lika
värde
Vi
läser en av kompisböckerna, ”Lika värde”, som en del av vårt projektarbete på
Mellanhedens förskola. Boken handlar om hur vi alla ser olika ut, att vi alla
har olika egenskaper och att vi alla är lika värda!
-”Ungefär som pusselbitar, funderar kanin i
boken. Vi är alla olika, precis som pusselbitar, och tillsammans bildar vi en
stor enhet, likt ett stort pussel. Efter att vi har läst boken säger ett barn:
”Vi ser olika ut” och tittar på ett annat barn varit med och läst. ”Just det”
säger pedagogen. ”Ni ser olika ut, precis som djuren i boken, och ni är lika
värda!” Samtalet fortskrider med att vi drar likheter till sagan om att vi alla
är som olika pusselbitar. Att alla barnen på Mellanhedens förskola är varsin
pusselbit och alla bitar är lika viktiga i att bilda en större gemenskap, för
att hela pusslet ska kunna bli komplett, behövs alla pusselbitar. Varje barn
behövs för att bidra med sin unika egenskap. Alla våras olikheter är en
tillgång och vi vill främja ett klimat på förskolan där allas idéer och tankar
får ta plats.
-”Jag
har brunt hår” säger ett barn. Ett av
barnen skriver sitt namn vid dennes teckning. –”Jag kan inte skriva mitt namn”
säger ett av barnen. –”Jag kan!” säger ett barn som befinner sig i närheten och
hör samtalet. Barnet som uppmärksammat oss på att hen kan skriva namnet,
plockar med sig papper, penna och springer iväg. Snart återkommer barnet med
ett namn nedskrivet på en papperslapp. –”Här är ditt namn” och visar barnet,
vars namn står skrivet på lappen. Barnet lyser upp och får ett stort leende på
sina läppar.
Dessa
solidariska handlingar, som till synes små, gör så oerhört mycket med barnen.
Barnen är med och bidrar med sin kunskap och hjälpsamhet. Barn lär utav
varandra i ett kooperativ lärande, i ett interagerande med varandra och ett
våra miljöer runtom oss. Där vi delar med av utav våra kunskaper och ser våra
olika förmåga som en av alla våra gemensamma styrkor. Barnen lärprocesser
sammanvävs genom att vi lär av varandra och vi lär av att vara aktiva agenter i
ens kunskapssökande.