onsdag 15 januari 2020

Vad händer vid strömavbrott?

Idag har barnen på Gyllebo och Mellanhedens förskola haft ett gemensamt samtalsämne vid matbordet. Då centralköket inte kunde leverera mat till oss på grund av elfel blev lunchen ett mellanmål och mellanmålet lunch. Det var ju knasigt?!? Men varför blev det så här knasigt då?

Barnens frågor började just i knasigheten men utvecklades till ingående samtal och hypoteser om ström och vad som händer när vi förlorar den. 
Vad behöver vi strömmen till? 
Vad händer om vi får strömavbrott på förskolan?
Vilka maskiner har vi här som behöver ström? 
Hur gör vi om det blir strömavbrott? hur löser vi problemen som uppstår?
Det är fantastiskt att vara med i denna process när barnen prövar sina hypoteser i samtal med kamrater och oss vuxna. Barnen jag satt med idag hade mycket spännande tankar och idéer.
Ficklampor är bra om det blir mörkt. Men det är ljust ute nu så då behövs inga ficklampor. Strömmen behövs ju både till att laga maten, men oxå till kylen för att förvara maten. Maten i kylen kan vi flytta ut i snön. Barnen kopplar hela tiden samtalet till sin egen vardag. Om ugnen inte fungerar så kan vi inte göra pepparkakorna färdiga. Kan vi äta degen eller får vi ont i magen. Av oss som tyckte degen var godare än kakorna så var det ju positivt med strömavbrott för då kan vi äta degen istället. Ett barn kom ihåg att jag läste fel i en bok igår och sa pepparkaka när det stod papegoja. Det var ju tokigt. Ett annat barn tänker att jag kanske sa fel för att orden rimmade och barnet provade sin hypotes. Men kom på att orden rimmade inte, men började på samma bokstav. Jag satt med en grupp barn och hade detta samtal. Men jag hör oxå att många pedagoger har haft liknande samtal som detta.
Att få ta del av era barns hypoteser och resonemang är en fantastisk del av mitt uppdrag!
/Johanna, förste förskollärare